vrijdag 3 augustus 2012

Mijn vijftien favoriete liedjes met of over de regen.

Omdat we maar niet van dit sch**tweer verlost geraken, kunnen we er maar beter iets mee doen. Zo denkt ik daar toch over. Bij deze dus. Veel bands of songwriters hebben zich in de geschiedenis van de muziek laten inspireren door dat machtige water dat als een geschenk uit de hemel komt. Een ode aan de voor mij vijftien beste nummers met of over regen.

Waarschuwing: dit is volledig subjectief en volgt trouw mijn muzieksmaak.

15. Rain When I Die - Alice in Chains


Mijn op één na favoriete Seattle-band. Wat een nummer, wat een zanger!

14. Radiohead - Sit Down, Stand Up



The rain drops. (x100)

13. Demis Roussos - Rain and Tears


Als ik het er niet tussen zet, krijg ik mijn Nieuwjaar niet.

12. Led Zeppelin - Fool in the Rain







Geniaal. Genialer. Geniaalst. Led Zeppelin.

11. Ryan Adams - Damn, Sam (I Love A Woman That Rains)


"I'm as open as a door in her house that leads to her room"

10. Blind Melon - No Rain


Eén van de meest ondergewaardeerde bands van de jaren negentig.

9. Led Zeppelin - the Rain Song



Producer Rick Rubin over the Rain Song: "I don't even know what kind of music this is. It defies classification. There's such tasteful, beautiful detail in the guitar, and a triumphant feel when the drums come in. It's sad and moody and strong, all at the same time. I could listen to this song all day. That would be a good day."

No further comment.

8. Bob Dylan - Buckets of Rain


"Like your smile and your fingertips
Like the way that you move your hips.
I like the cool way you look at me.
Everything about you is bringing me misery."

7. the Beatles - Rain


Het beste B-kantje ooit. En ook wel: één van de allereerste nummers waar geëxperimenteerd werd met achterwaarts afgespeelde backing vocals. The Beatles... wie anders?

6. R.E.M. - I'll Take the Rain


Wat mis ik R.E.M.!


"I used to think
As birds take wing
They sing through life so why can't we?"

5. Radiohead - Paranoid Android


The song! The clip! The album! The band! The panic! The vomit!

4. Have You Ever Seen The Rain? - Creedence Clearwater Revival



Zo "simpel" en toch zo geniaal. Meer moet dat niet zijn.

3. Led Zeppelin - When The Levee Breaks


Laatste keer Led Zeppelin, ik beloof het. Er kan een gans boek geschreven worden over al het geniale aan dit nummer. Laat ons het dan gewoon over de drumsound van John Bonham hebben. Jimmy Page:

"We were playing in one room in a house with a recording truck, and a drum kit was duly set up in the main hallway, which is a three storey hall with a staircase going up on the inside of it. And when John Bonham went out to play the kit in the hall, I went "Oh, wait a minute, we gotta do this!" Curiously enough that's just a stereo mic that's up the stairs on the second floor of this building, and that was his natural balance."







(Of waarom drummers die 37 micro's rond hun drum willen mietjes zijn...)

2. Pearl Jam - Wash


Ik hoorde u al nadenken, beste lezer. Een lijstje zonder Pearl Jam, van deze dienaar, zou het echt? Neen dus.

"Oh please, let it rain today
This city is so filthy, like my mind in ways"

1. Love Reign O'er Me - The Who


 Er was geen seconde twijfel over de nummer één. Zelfs geen halve.

"Oh God, I need a drink of cool, cool rain."





Geen opmerkingen:

Een reactie posten